Brandpreventiedossier.
Schriftelijke procedures van intern noodplan
Wat als het toch misloopt? Een intern noodplan beschrijft de organisatie en procedures die in noodsituaties gevolgd moeten worden. Kortom: wie doet wat in geval van een calamiteit?
Een intern noodplan bevat heel wat elementen die ook elders in het brandpreventiedossier naar boven komen. Het gaat om procedures die betrekking hebben op:
Snel en efficiënt advies
Heb je bijkomend advies nodig? Onze experts helpen je graag verder.
Neem contact op
Contacteer ons via mail of telefoon met je vraag. We nemen contact met je op binnen 48u!
Snel advies
Onze experts bekijken jouw vraag en geven je snel, correct en persoonlijk advies.
Offerte of plaatsbezoek
Indien nodig maken we maken een offerte of komen we langs voor een brandaudit.
Wat staat er in een intern noodplan?
Een intern noodplan bevat onder andere de volgende elementen en procedures:
- Beschrijving van het bedrijf: aantal mensen, activiteiten, grondplannen…
- Potentiële gevaren en risico’s: resultaten risicoanalyse
- Informatie voor de brandweer betreffende hun tussenkomst ingevolge brand
- Aanwezige veiligheidsvoorzieningen: blusmiddelen, EHBO…
- Evacuatie: de evacuatie van personen, de evacuatieoefeningen, het evacuatieplan…
- Draaiboek: verloop van verschillende fases noodsituatie, wie is verantwoordelijk voor wat…
Intern noodplan van A tot Z
Een intern noodplan beschrijft de organisatie en procedures die in noodsituaties gevolgd moeten worden.
Opstellen intern noodplan
Als werkgever ben je verplicht om een intern noodplan op te stellen. Dit plan moet gebaseerd zijn op procedures die zijn aangepast aan gevaarlijke situaties.
Implementeren intern noodplan
Bepaal in welke situaties het intern noodplan in actie moet treden. Zorg ervoor dat de belanghebbenden betrokken worden bij de implementatie ervan en dat ze het intern noodplan begrijpen
Evalueren intern noodplan
Je bent verplicht om minstens één keer per jaar een evacuatieoefening te organiseren. Het doel hiervan is om de werknemers en verantwoordelijken bekend te maken met de procedures van het intern noodplan.
Veelgestelde vragen
Heb je geen antwoord op je vraag gevonden? Aarzel niet om contact op te nemen met onze experts!
Wat is een brandpreventiedossier?
Een brandpreventiedossier is een verzameling van de meest belangrijke documenten en processen omtrent brandbeveiliging van een openbaar gebouw. Het staat beschreven in het Koninklijk Besluit van 28 maart 2014 betreffende brandpreventie op arbeidsplaatsen.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een brandpreventiedossier?“.
Meer informatie:
Is een brandpreventiedossier verplicht?
Het is voor elke organisatie die in België mensen tewerkstelt wettelijk verplicht om een brandpreventiedossier bij te houden. Dat geldt dus voor bedrijven, maar ook voor VZW’s, scholen, openbare instellingen… Dit werd vastgelegd in het KB 28 maart 2014 omtrent brandpreventie op arbeidsplaatsen.
Wat zijn de onderdelen van een brandpreventiedossier?
Een brandpreventiedossier is een verzameling van de meest belangrijke documenten en processen omtrent brandbeveiliging van een openbaar gebouw.
Een brandpreventiedossier bestaat uit 11 onderdelen:
- Het document met resultaten risicoanalyse en preventiemaatregelen
- Het document dat de organisatie van de brandbestrijdingsdienst beschrijft
- De schriftelijke procedures van het intern noodplan
- Het evacuatieplan
- Het interventiedossier
- Vaststellingen naar aanleiding van evacuatieoefeningen
- Beschikbare beschermingsmiddelen tegen brand
- Data en vaststellingen van controles en onderhoudsbeurten van beschermingsmiddelen en installaties
- Afwijkingen
- Adviezen
- Informatie overgemaakt aan openbare hulpdienst
Lees hier het volledige artikel “Wat zijn de onderdelen van een brandpreventiedossier?“.
Meer informatie:
Wat houdt een risicoanalyse in?
Wat houdt deze risicoanalyse nu in?
- Je identificeert per ruimte of locatie alle gevaren omtrent brand en hun risico in
- Op basis van die risico-analyse bepaal je welke preventieve maatregelen je kan nemen of genomen hebt om die risico’s weg te werken of te verkleinen
De diepgang van zo’n risicoanalyse kan sterk variëren. Voor kleine ondernemingen met standaardsituaties (waar bijvoorbeeld niets geproduceerd wordt) kan het volstaan om zelf de brandlast per ruimte na te gaan en eventuele specifieke brandrisico’s (zoals een stapeling van kartonnen dozen, een CV-ketel met mazouttank…) te benoemen. Voor complexere situaties zal het nodig zijn om deze in te laten schatten door interne of externe preventieadviseurs.
Lees hier het volledige artikel “Wat houdt een risicoanalyse in?” voor meer informatie over de risicoanalyse, de risicofactoren en de preventiemaatregelen.
Wat is een brandbestrijdingsdienst?
Elke werkgever moet een brandbestrijdingsdienst oprichten, ongeacht de grootte van het bedrijf. Er moet minstens 1 iemand aanwezig zijn die kennis heeft van brandbestrijding en meteen kan ingrijpen bij een beginnende brand. Je waarschuwt dus meteen één van je collega’s van de brandbestrijdingsdienst in geval van brand.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een brandbestrijdingsdienst?“.
Meer informatie:
Is het oprichten van een brandbestrijdingsdienst verplicht?
Elke werkgever is verplicht om een brandbestrijdingsdienst op te richten, ongeacht het aantal werknemers. Op deze manier ben je zeker dat er altijd één persoon aanwezig is die kan optreden bij een beginnende brand. Dat staat zo beschreven in het KB van 28 maart 2014 omtrent brandpreventie op arbeidsplaatsen.
Lees hier het volledige artikel “Is het oprichten van een brandbestrijdingsdienst verplicht?“.
Meer informatie:
Wat is een intern noodplan?
Wat als het toch misloopt? Een intern noodplan beschrijft de organisatie en procedures die in noodsituaties gevolgd moeten worden. Kortom: het doel van zo een noodplan is om als bedrijf of instelling voorbereid te zijn om in een crisis situatie passend te reageren en de schadelijke gevolgen te beperken.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een intern noodplan?” voor meer informatie.
Wat staat er in een intern noodplan?
Een intern noodplan bevat onder andere de volgende elementen en procedures:
- Beschrijving van het bedrijf: aantal mensen, activiteiten, grondplannen…
- Potentiële gevaren en risico’s: resultaten risicoanalyse
- Informatie voor de brandweer betreffende hun tussenkomst ingevolge brand
- Aanwezige veiligheidsvoorzieningen: blusmiddelen, EHBO… maar ook afsluitpunten van gas en elektriciteit
- Evacuatie: de evacuatie van personen, de evacuatieoefeningen, het evacuatieplan…
- Draaiboek: verloop van verschillende fases noodsituatie, wie is verantwoordelijk voor wat…
Lees hier het volledige artikel “Wat staat er in een intern noodplan?” voor meer informatie.
Wat is een interventiedossier?
Een interventiedossier is een document dat alle informatie bevat die de brandweer en de interne interventieploeg nodig hebben om snel en efficiënt in te grijpen bij een noodsituatie. Het dossier geeft op voorhand alle belangrijke informatie over het gebouw dat cruciaal is tijdens een interventie.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een interventiedossier?” voor meer informatie.
Wat staat er in een interventiedossier?
Volgens het Koninklijk Besluit van 28 maart 2014 moet het interventiedossier ter beschikking gesteld worden aan de ingang van het gebouw. Het dossier bevat álle informatie die het de brandweer mogelijk maakt om snel en efficiënt in te grijpen in geval van een brand. Denk daarbij aan het volgende:
- De informatie die werd overgemaakt op vraag van de openbare hulpdiensten voor het opmaken van het noodplan en het interventieplan: een lijst met alle documenten en hun versie die al aan openbare hulpdiensten ter beschikking werd gesteld.
- Het evacuatieplan van het brandpreventiedossier: wat zijn de beschikbare/standaard evacuatieroutes, om eventuele aanwezigen nog naar buiten te begeleiden? Waar bevinden zich alle (nood)ingangen en (nood)uitgangen, of andere toegangsmogelijkheden voor de brandweer?
- Een lijst van de beschermingsmiddelen tegen brand die beschikbaar zijn op de arbeidsplaats en hun situering op een plan: waar bevinden zich de brandblussers, brandhaspels, automatische blussystemen…? Zo kan de brandweer ook deze mee inschakelen bij een interventie.
- De locatie van de elektrische installaties: zodat de brandweer indien nodig selectief elektrische kringen kan uitschakelen
- De locatie en de werking van de sluitkranen van de gebruikte fluïda: waar bevindt zich de gasafsluiter, zodat de brandweer die indien nodig zo snel mogelijk kan toedraaien? Zijn er eventuele andere gas- en vloeistofleidingen?
- De locatie en de werking van de ventilatiesystemen: om de verspreiding van rook in het gebouw te beperken of voorkomen.
- De locatie van de branddetectiecentrale
Lees hier het volledige artikel “Wat staat er in een interventiedossier?” voor meer informatie.
Advies nodig? Onze experten staan klaar om jou te helpen.