Advies
Alles over het brandpreventiedossier
Een brandpreventiedossier geeft een duidelijk beeld van je brandpreventiebeleid. Wij kunnen je met raad en daad bijstaan voor de opmaak van jouw brandpreventiedossier.
Onze experts adviseren je graag over de opmaak van je brandpreventiedossier. Bijna alle informatie kunnen we je direct geven via telefoon of e-mail. Als je een complexere situatie hebt, of een groter project maken we graag tijd voor een plaatsbezoek.
Op onze webshop kan je online eenvoudig al je brandbeveiliging bestellen! We leveren snel uit voorraad.
Heb je grote hoeveelheden nodig? Dan kan je ons altijd contacteren voor een offerte op maat.
We hebben ook een apart platform voor doorverkopers, bouwbedrijven, installateurs, …
Wat is een brandpreventiedossier?
Een brandpreventiedossier is een verzameling van de meest belangrijke documenten en processen omtrent brandbeveiliging van een openbaar gebouw. Het staat beschreven in het Koninklijk Besluit van 28 maart 2014 betreffende brandpreventie op arbeidsplaatsen.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een brandpreventiedossier?“.
Meer informatie:
Wat zijn de onderdelen van een brandpreventiedossier?
Een brandpreventiedossier is een verzameling van de meest belangrijke documenten en processen omtrent brandbeveiliging van een openbaar gebouw.
Een brandpreventiedossier bestaat uit 11 onderdelen:
Lees hier het volledige artikel “Wat zijn de onderdelen van een brandpreventiedossier?“.
Meer informatie:
Is een brandpreventiedossier verplicht?
Het is voor elke organisatie die in België mensen tewerkstelt wettelijk verplicht om een brandpreventiedossier bij te houden. Dat geldt dus voor bedrijven, maar ook voor VZW’s, scholen, openbare instellingen… Dit werd vastgelegd in het KB 28 maart 2014 omtrent brandpreventie op arbeidsplaatsen.
Wat houdt een risicoanalyse in?
Wat houdt deze risicoanalyse nu in?
De diepgang van zo’n risicoanalyse kan sterk variëren. Voor kleine ondernemingen met standaardsituaties (waar bijvoorbeeld niets geproduceerd wordt) kan het volstaan om zelf de brandlast per ruimte na te gaan en eventuele specifieke brandrisico’s (zoals een stapeling van kartonnen dozen, een CV-ketel met mazouttank…) te benoemen. Voor complexere situaties zal het nodig zijn om deze in te laten schatten door interne of externe preventieadviseurs.
Lees hier het volledige artikel “Wat houdt een risicoanalyse in?” voor meer informatie over de risicoanalyse, de risicofactoren en de preventiemaatregelen.
Wat zijn de doelstellingen van preventiemaatregelen?
Elke werkgever is voortaan verplicht om een risicoanalyse op te maken. Op basis van de risicoanalyse neemt de werkgever preventiemaatregelen om:
Lees hier het volledige artikel “Wat zijn de doelstellingen van preventiemaatregelen?” voor meer informatie.
Welke soorten preventiemaatregelen zijn er?
Preventiemaatregelen kunnen uit allerlei soorten maatregelen bestaan, van eenvoudig tot complex. Denk daarbij aan:
Lees hier het volledige artikel “Wat zijn de doelstellingen van preventiemaatregelen?” voor meer informatie.
Wat is een brandbestrijdingsdienst?
Elke werkgever moet een brandbestrijdingsdienst oprichten, ongeacht de grootte van het bedrijf. Er moet minstens 1 iemand aanwezig zijn die kennis heeft van brandbestrijding en meteen kan ingrijpen bij een beginnende brand. Je waarschuwt dus meteen één van je collega’s van de brandbestrijdingsdienst in geval van brand.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een brandbestrijdingsdienst?“.
Meer informatie:
Wat zijn de taken van een brandbestrijdingsdienst?
De brandbestrijdingsdienst speelt een grote rol bij de preventie van brand (bv. risicoanalyse), de evacuatie (bv. snel en efficiënt uitvoeren van de evacuatie) en de bestrijding. De dienst vervult minstens de volgende taken en verantwoordelijkheden:
Lees hier het volledige artikel “Wat zijn de taken van een brandbestrijdingsdienst?“.
Meer informatie:
Is het oprichten van een brandbestrijdingsdienst verplicht?
Elke werkgever is verplicht om een brandbestrijdingsdienst op te richten, ongeacht het aantal werknemers. Op deze manier ben je zeker dat er altijd één persoon aanwezig is die kan optreden bij een beginnende brand. Dat staat zo beschreven in het KB van 28 maart 2014 omtrent brandpreventie op arbeidsplaatsen.
Lees hier het volledige artikel “Is het oprichten van een brandbestrijdingsdienst verplicht?“.
Meer informatie:
Wat is een intern noodplan?
Wat als het toch misloopt? Een intern noodplan beschrijft de organisatie en procedures die in noodsituaties gevolgd moeten worden. Kortom: het doel van zo een noodplan is om als bedrijf of instelling voorbereid te zijn om in een crisis situatie passend te reageren en de schadelijke gevolgen te beperken.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een intern noodplan?” voor meer informatie.
Wat staat er in een intern noodplan?
Een intern noodplan bevat onder andere de volgende elementen en procedures:
Lees hier het volledige artikel “Wat staat er in een intern noodplan?” voor meer informatie.
Wat is een interventiedossier?
Een interventiedossier is een document dat alle informatie bevat die de brandweer en de interne interventieploeg nodig hebben om snel en efficiënt in te grijpen bij een noodsituatie. Het dossier geeft op voorhand alle belangrijke informatie over het gebouw dat cruciaal is tijdens een interventie.
Lees hier het volledige artikel “Wat is een interventiedossier?” voor meer informatie.
Wat staat er in een interventiedossier?
Volgens het Koninklijk Besluit van 28 maart 2014 moet het interventiedossier ter beschikking gesteld worden aan de ingang van het gebouw. Het dossier bevat álle informatie die het de brandweer mogelijk maakt om snel en efficiënt in te grijpen in geval van een brand. Denk daarbij aan het volgende:
Lees hier het volledige artikel “Wat staat er in een interventiedossier?” voor meer informatie.
Geen paniek. Stel je vraag via dit formulier en onze experten helpen je zo snel mogelijk verder!
Advies nodig? Onze experten staan klaar om jou te helpen.