Advies
Alles over blussystemen keuken
Advies of hulp nodig? Wij kunnen je met raad en daad bijstaan voor de juiste keuze van een automatisch blussysteem voor een professionele keuken.
Onze experts adviseren je graag over de correcte automatische keukenblussystemen. Bijna alle informatie kunnen we je direct geven via telefoon of e-mail. Als je een complexere situatie hebt, of een groter project maken we graag tijd voor een plaatsbezoek.
Waar kunnen we je zoal mee helpen?
Op onze webshop kan je eenvoudig je brandbeveiliging bestellen! Onze producten zijn steeds op voorraad en worden snel aan huis geleverd. Heb je grotere hoeveelheden nodig? Dan kan je een offerte aanvragen.
Wij installeren onze eigen OFPG Ultra Kitchen Guard automatisch blussysteem. Het systeem biedt een waaier aan voordelen aan een héél competitieve prijs ten opzichte van andere soorten systemen.
Als erkend keuringsbedrijf keuren wij ook je al je brandbeveiliging. Zo ben je zeker dat je wettelijk in orde bent en dat je brandbeveiliging op de meest uitgebreide manier worden gecontroleerd.
Wat is een automatische keukenblusinstallatie?
Een automatische keukenblusinstallatie treedt automatisch in werking wanneer er een brand gedetecteerd wordt. Die brand kan ontstaan op een van de punten op het werkblad, of in de dampkap zelf, door het in brand vliegen van aangekoekte (vet)resten. In beide gevallen zorgt een automatische keukenblusinstallatie voor een snelle, adequate blussing.
Waaruit bestaat een automatische keukeblusinstallatie?
Er bestaan verschillende systemen, maar het unieke blussysteem dat wij gebruiken, bestaat uit volgende onderdelen:
Optioneel kan je ook een meegeleverde drukschakelaar aansluiten op andere technische apparatuur, en we kunnen eventueel ook een sirene voorzien die je bij 106db duidelijk zal waarschuwen.
Is een automatisch blussysteem verplicht?
Professionele keukens in restaurants, hotels, woonzorginstellingen… hebben een verhoogd risico op brand. Elke keuken waar met vetten gewerkt wordt (met name frituurvet) en waar klanten ter plekke kunnen eten is wettelijk verplicht om een automatische blusinstallatie te voorzien, geïntegreerd in de dampkap.
Opgelet: het kan altijd zijn dat jouw lokale brandweerzone een strengere vereiste hanteert, en jou alsnog oplegt om een automatische blusinstallatie te voorzien. Contacteer hiervoor jouw lokale brandweerzone.
Lees hier het uitgebreide artikel over de verplichting van een automatisch keukenblussysteem!
Meer informatie:
Wat bepaalt de grootte van een automatisch blussysteem voor keukens?
Er bestaan geen wettelijke voorschriften die bepalen hoe een keukenblussysteem precies in elkaar moet steken. Daarom dien je terug te vallen op de bepalingen van de fabrikant van het systeem. Die zal finaal kunnen aangeven op welke manier de grootte van een systeem bepaald wordt.
Bij het automatisch keukenblussysteem dat wij gebruiken, kijken we naar volgende parameters:
De belangrijkste factor is hoeveel nozzles (spuitmonden) we dienen te voorzien in een systeem. Het aantal nozzles (spuitmonden) bepaalt ook hoeveel liter blusstof we moeten voorzien (grootte van het brandblusservat). Het aantal nozzles bepaalt hoeveel liter blusstof we dienen te voorzien in een systeem, en bepaalt dus finaal ook de grootte van het systeem.
Lees hier het uitgebreide artikel over wat de grootte bepaalt van een automatisch keukenblussysteem!
Meer informatie:
Kan ik een automatisch keukenblussysteem zelf installeren?
De projectering (lees: bepaling van de grootte van een systeem) en installatie van een automatisch keukenblussysteem dienen volgens strikte vereisten van de fabrikant te gebeuren. Dat is voer voor getrainde specialisten.
Je kan een automatisch keukenblussysteem dus niet zelf installeren.
Lees hier het uitgebreide artikel over een automatisch keukenblussysteem zelf installeren.
Meer informatie:
Kan je een automatisch keukenblussysteem ook manueel laten afgaan?
Ja, het systeem dat wij gebruiken, is voorzien van een manuele knop. Deze knop staat je toe om het systeem ook manueel in te schakelen, mocht je dat zelf nodig vinden.
Lees hier het uitgebreide artikel over een automatisch keukensysteem manueel laten afgaan.
Meer informatie:
Welke informatie hebben jullie nodig voor de plaatsing van een keukenblussysteem?
We maken een offerte op basis van de volgende informatie:
Met bovenstaande informatie kunnen we het aantal nozzles (of spuitmonden) bepalen. Het aantal nozzles bepaalt hoeveel liter blusstof we dienen te voorzien in een systeem, en bepaalt dus finaal ook de grootte van het systeem.
Stuur ook eventueel foto’s, bestanden en plannen op! Zo hebben we een goed beeld van je (toekomstige) situatie.
Op welke termijn kunnen jullie een keukenblussysteem installeren?
We kunnen de installatie van je keukenblussysteem inplannen binnen 2 à 3 weken na aanvaarding van je offerte.
Opgelet: afhankelijk van de beschikbaarheid van techniekers, kan deze periode iets langer zijn. We kunnen ook sneller inplannen indien nodig!
Hoe lang duurt het plaatsen van een keukenblusinstallatie?
Het installeren van een keukenblussysteem is écht maatwerk. De installatie dient de gebeuren volgens strikte vereisten van de fabrikant.
Onze technisch adviseurs hebben zeker 4 tot 6 uur nodig om dit systeem te plaatsen.
Hoe bepalen jullie de prijs van een keukenblusinstallatie?
De prijs van een keukenblusinstallatie is afhankelijk van de grootte van het systeem. Maar hoe wordt de grootte van het systeem nu bepaald?
De belangrijkste factor is het aantal nozzles (spuitmonden) dat we moeten voorzien. Het aantal nozzles (spuitmonden) bepaald ook hoeveel liter blusstof we moeten voorzien (grootte van het brandblusservat). Op basis van deze informatie wordt de grootte van het systeem bepaald.
Het aantal nozzles wordt bepaald door:
Door de vele verschillende parameters is het niet eenvoudig om daar één prijs op te kleven. Vraag nu een offerte aan en ontvang een gepersonaliseerde prijs voor jou keukenblussysteem op maat!
Lees voor meer informatie het artikel over hoe de grootte van een automatisch keukenblussysteem wordt bepaald.
Moet een automatisch blussysteem elk jaar onderhoud krijgen?
Ja, het jaarlijks onderhoud van een automatisch blussysteem is verplicht. Net zoals draagbare brandblussers valt een automatisch keukenblussysteem in de dampkap onder de persoonlijke beschermingsmiddelen.
Deze verplichting vloeit voort uit het ARAB en volgens het KB 28 maart 2014 betreffende de brandpreventie op arbeidsplaatsen: “Bij ontstentenis van strengere voorschriften vanwege de fabrikant of de installateur of voort-vloeiend uit de regels van goed vakmanschap, worden de beschermingsmiddelen tegen brand tenminste één keer per jaar gecontroleerd.”
Lees hier het uitgebreide artikel over het jaarlijks onderhoud van een keukenblussysteem.
Meer informatie:
Wie kan het onderhoud uitvoeren aan een automatisch keukenblussysteem?
De controle van een automatisch blussysteem voor keukens dient jaarlijks te gebeuren door een gespecialiseerd onderhoudsbedrijf.
Er is dus geen specifieke norm waaraan een onderhoudsbedrijf in dit geval dient te voldoen, maar bij calamiteiten moet je wel kunnen aantonen dat je met een betrouwbare partner hebt samengewerkt hiervoor.
Wat houdt de controle van een automatisch keukenblussysteem in?
Er bestaat geen wettelijke norm voor het specifieke onderhoud van dergelijke systemen, omdat er nogal wat verschillen kunnen zitten tussen systemen onderling. Daarom stelt elke fabrikant onderhoudsinstructies op voor zijn eigen systeem. Wij hebben inmiddels de expertise in huis om alle keukenblussystemen correct te kunnen onderhouden!
Bij het systeem dat wij gebruiken, vereist de fabrikant onder andere het volgende:
Daarnaast moet het activeringsmechanisme en de batterij in de centrale unit periodiek vervangen worden.
Lees hier het uitgebreide artikel over het jaarlijks onderhoud van een keukenblussysteem.
Meer informatie:
Moet ik zelf mijn automatisch keukenblussysteem regelmating controleren?
Ja! Niet alleen is een jaarlijks onderhoud door een gecertificeerde firma wettelijk verplicht, je dient ook intern een verantwoordelijke aan te stellen die elke drie maanden en zogenaamde controle of check-up uitvoert.
Voor de driemaandelijkse visuele controle dient de verantwoordelijke persoon zich er van te vergewissen dat:
De verantwoordelijke persoon heeft de plicht om maatregelen te treffen als hij gebreken opmerkt. Alle vaststellingen dienen ook intern bijgehouden te worden in een logboek, dat deel uitmaakt van het preventiedossier.
Nog niet helemaal overtuigd? Onze klanten kunnen het misschien beter uitleggen dan wij.
Advies nodig? Onze experten staan klaar om jou te helpen.