Advies.

Veelgestelde vragen onderhoudsovereenkomst

Jouw onderhoudscontract

Als erkend keuringsbedrijf voeren wij het jaarlijks onderhoud van brandblussers, brandhaspels en noodverlichting uit. Wij hebben techniekers doorheen heel Vlaanderen die je écht graag helpen.

Je vindt op deze pagina alle veelgestelde vragen over jouw onderhoudsovereenkomst. Heb je nog geen antwoord op je vraag gevonden, neem dan zeker contact met ons op!

Als erkent keuringsbedrijf kunnen wij jouw brandbeveiliging onderhouden en keuren. Kortom, je een onderhoudsofferte aanvragen voor brandblussers, brandhaspels, noodverlichting en automatische blussystemen. Maar wat zit er precies in het jaarlijkse onderhoudscontract? Hieronder een duidelijk overzicht van de standaarddiensten en mogelijke extra kosten.

De volgende kosten zitten standaard inbegrepen in je jaarlijks onderhoudscontract:

  1. Onderhoud en keuring brandbeveiliging: Brandblussers, brandhaspels en noodverlichting moeten jaarlijks worden gekeurd als je ze in een professionele context gebruikt. Onze techniekers voeren dit onderhoud uit volgens de geldende normen en wetgeving.
  2. Administratie en planning: De planning, een digitale werkbon en de verplaatsingskosten (zoals het uurloon van de technicus, brandstof en andere transportkosten) zitten allemaal in de administratiekosten verwerkt. Wij houden de planning voor jou in de gaten en contacteren je proactief voor de jaarlijkse keuring.
  3. Keuringsattest: Het keuringsattest ontvang je enkele minuten na de keuring in je mailbox. Op het keuringsattest vind je een overzicht van de uitgevoerde werken en eventuele actiepunten.

Wij werken met flexibele jaarcontracten. Dat betekent dat de overeenkomst 1 jaar loopt vanaf de start van de dienstverlening, zoals aangegeven in de offerte. Daarna wordt het contract automatisch met 1 jaar verlengd, tenzij je het onderhoudscontract opzegt.

Opgelet: lees het artikel “Kan ik mijn onderhoudscontract op elk moment opzeggen?” voor meer informatie over de opzegtermijn en de voorwaarden voor de opzegging van je contract.

Op 1 januari worden de onderhoudsprijzen jaarlijks automatisch geïndexeerd. Deze ingreep is het gevolg  van de hogere transport, product-, brandstof, en loonkosten. Het indexeren van onze onderhoudsprijzen helpt ons om de kwaliteitsvolle service te blijven aanbieden die je van ons gewoon bent en verwacht

Als erkend keuringsbedrijf staan wij garant voor het professioneel onderhoud en de keuring van brandblussersbrandhaspels en noodverlichting, volledig conform de Belgische normen en wetgeving. Een correct onderhoud zorgt ervoor dat jouw brandbeveiligingsmiddelen in geval van nood altijd optimaal functioneren.

Brandblussers conform NBN s21-050

Wij zijn een door Apragaz gerectificeerde onderneming voor het onderhoud aan draagbare brandblussers in België. Dat betekent dat wij aan strikte regels dienen te voldoen, en dat we de keuringen voor de volle 100% uitvoeren volgens de Belgische norm NBN S21-050 voor het onderhoud van draagbare brandblussers.

Deze certificering is verplicht om onderhoud aan brandblussers conform de Belgische wetgeving uit te voeren.

Brandhaspels conform EN 671-3

Ook het jaarlijks onderhoud van brandhaspels is essentieel. Dit gebeurt volgens de Europese norm EN 671-3. Deze norm beschrijft hoe de inspectie, de testen en het onderhoud van brandhaspels moeten worden uitgevoerd om hun betrouwbaarheid te waarborgen.

Noodverlichting conform NBN EN50172

Wij voeren het jaarlijks onderhoud van noodverlichting uit conform de norm NBN EN 50172. Deze norm legt vast hoe je de inspectie en het onderhoud van noodverlichtingsinstallaties uitvoert om te verzekeren dat ze in noodsituaties correct functioneren.

Heb je een onderhoudscontract bij ons lopen? Je hoeft geen contact met ons op te nemen voor een afspraak. Wij nemen ongeveer 3 weken op voorhand contact met je op om je afspraak in te plannen. In deze e-mail geven we je alvast een indicatie van de verwachte aankomsttijd. Wij plannen het moment van aankomst in dagdelen:

  • Voormiddag: 8u00-12u30
  • Namiddag: 12u30-17u00

Het enige wat jij hoeft te doen, is het dagdeel bevestigen. Drie dagen voor de afspraak ontvang je van ons een e-mail met een specifieker tijdsvenster van 2 uur.

Opgelet: het tijdsvenster heeft betrekking op het verwachte moment van aankomst van de technieker(s), niet op de duur van de werkzaamheden. Onze techniekers werken tot maximaal 17u.

Je wordt jaarlijks op de hoogte gebracht van het komende onderhoud, jij hoeft geen contact met ons op te nemen! Onze planningsdienst neemt 3 weken voor je jaarlijkse keuring contact met je om om je afspraak in te plannen. Zo mis je nooit een keuring.

Opgelet: Wij proberen jaarlijks je onderhoud in dezelfde maand uit te voeren. Afhankelijk van de maandplanning of beschikbaarheid kan dit met enkele weken.

Brandblussers, brandhaspels en noodverlichting die je in een openbare/professionele context (winkels, bedrijven, restaurants, hotels/B&B’s …) of in gemeenschappelijke delen van appartementen gebruikt, moeten jaarlijks gekeurd worden.

Onze techniekers komen dus jaarlijks langs voor de keuring van jouw brandbeveiliging. We doen er alles aan om onze diensten voor jou als voor onszelf zo efficiënt mogelijk in te richten. Onze hoogopgeleide techniekers keuren alles in één afspraak. Je ontvangt na de uitvoering van de keuring meteen een keuringsattest in je mailbox.

Een brandblusser wordt afgekeurd als hij niet langer voldoet aan de veiligheids- en kwaliteitsnormen. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Beschadiging: scheuren, deuken of roest op de cilinder kunnen de werking beïnvloeden.
  • Drukverlies: een te lage druk maakt de brandblusser onbruikbaar.
  • Over datum: een brandblusser heeft een beperkte levensduur.

Een afgekeurde brandblusser wordt buiten dienst gesteld. Dit gebeurt door het volledig losdraaien van het patroon of de aanwezige druk te verwijderen. Daarna wordt er een duidelijk zichtbare sticker aangebracht met “Niet gebruiksklaar”.

Wat moet je doen als je brandblusser wordt afgekeurd?

Een afgekeurde brandblusser moet gerecycleerd worden als klein chemisch afval. Je kan ze eenvoudig binnenbrengen bij jouw lokaal recyclagepark voor verdere verwerking. Wij kunnen je brandblussers ook afvoeren. Dan rekenen we een bijdrage aan voor het afvoeren en de recyclage. Vervang de brandblusser zo snel mogelijk door een nieuw toestel.

In het onderhoudscontract zit de prijs van de onderhoud en de keuring van je brandbeveiliging, de administratie en planning standaard inbegrepen. Er zijn periodieke vervangingen waar je rekening mee moet houden doorheen de jaren.

Noodverlichting

Bij de keuring wordt het noodverlichtingsarmatuur effectief geopend en wordt er een interne inspectie uitgevoerd. De batterij wordt uitgemeten om een correcte functionering voor het komende jaar te garanderen en er wordt ook een elektriciteitsuitval gesimuleerd.

De batterijen van noodverlichting moeten om de 5 jaar vervangen worden. Na vijf jaar zal de accu nog functioneren, maar nooit de gevraagde lichtopbrengst geven.

Brandhaspel

Bovenop de jaarlijkse keuring, moet een brandhaspel om de 5 jaar een druktest ondergaan. Tijdens de druktest wordt met een speciale pomp de brandslang op zijn testdruk gebracht, dat is meestal op 12 bar. Het doel hiervan is om na te gaan of de slang nog stevig genoeg is en er geen lekkages aanwezig zijn.

Brandblusser

Een brandblusser met intern patroon kan eenvoudig hervuld worden. Bij een schuimtoestel met intern moet de blusser hervuld worden wanneer de vulling is vervallen. Dit is afhankelijk van het merk en type brandblusser. De levensduur kan variëren tussen de 5 en 10 jaar.

Keukenblussysteem

Bij de keuring zijn de volgende kosten standaard inbegrepen:

  • Keuring volgens de geldende norm
  • Verzegeling
  • Keuringssticker
  • Dichtingsset (indien nodig)

Andere vervangingen of herstellingen vallen buiten het onderhoudscontract. Denk hierbij aan:

  • Vervanging van een spuitkop
  • Hervulling van een brandblusser
  • Plaatsen van nieuwe batterij in noodverlichting

Is er een herstelling of vervanging nodig? Kleine herstellingen kunnen wij meteen ter plaatse doen. Onze techniekers hebben de meest gangbare wisselstukken standaard in de bestelwagen.

Ja, kleine herstellingen kunnen wij meteen ter plaatse doen. Onze techniekers hebben de meest gangbare wisselstukken standaard in de bestelwagen, zoals:

  • Brandslangen
  • Spuitkoppen
  • Verzegelingen
  • Batterijen
  • Hervullingen
  • Beugels
  • Pictogrammen

Daarnaast hebben onze techniekers altijd een basisset brandblussers bij zich. Moet een toestel vervangen worden? Dan kunnen we dat meteen in orde brengen!

Ja, binnen 24 uur na de uitgevoerde werken ontvang je een digitale factuur in je mailbox. Wij vinden transparantie belangrijk, dus op je factuur staat duidelijk vermeld voor wat je juist betaalt. Bovendien bespreken we eventuele extra kosten altijd vooraf. Zo weet je op voorhand waar je aan toe bent en kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan.

Ja, na de keuring ontvang je meteen een digitaal keuringsattest. Hierop staan alle uitgevoerde controles, de bevindingen van onze technisch adviseur en eventuele werkpunten.

Waarom is dit attest belangrijk? 

  • Je kunt het tonen bij een controle of wanneer je verzekering erom vraagt;
  • Het geeft een duidelijk overzicht van de staat van je brandbeveiliging;
  • Eventuele aandachtspunten worden helder vermeld, zodat je snel actie kunt ondernemen.

Bij de werkpunten nog aan geven dat we uiteraard graag helpen bij het in orde brengen of bij onduidelijkheden.

Je kan je onderhoudsovereenkomst op elk moment opzeggen, maar je moet hierbij wel rekening te houden met de opzegtermijn zoals die in de voorwaarden en/of op jouw onderhoudsovereenkomst staat.

Wanneer kan je kosteloos opzeggen?

Je kan de service-overeenkomst ieder jaar kosteloos opzeggen tot het einde van de maand die op je onderhoudsovereenkomst vermeld staat.

Wat als je na de opzegtermijn wilt opzeggen?

Als je je contract na de opzegtermijn wilt stopzetten, zijn we we al bezig met de planning en reserveren we een plaats voor jouw onderhoud.

In dat geval heb je twee mogelijkheden:

  • We rekenen we een forfaitaire vergoeding aan van 30% van het laatste factuurbedrag, of 30% van de goedgekeurde offertewaarde, met een minimum van €50 excl. BTW en een maximum van €250 excl. BTW.
  • We komen nog een laatste keer het onderhoud uitvoeren en stoppen daarna je contract.

Wil je het onderhoudscontract opzeggen? Dan vragen we jou om het de opzeggen te doen via het formulier op onze website. Zo hebben we meteen alle informatie die we nodig hebben om de opzegging correct te verwerken.

Je overeenkomst is correct opgezegd als:

  1. je het formulier op onze website hebt ingevuld en;
  2. we jou hiervan een bevestiging via mail hebben gestuurd.
Klantendienst onderhoud
  • Vraag
  • Gegevens
  • Aanvullende informatie
    • Overzicht & verzenden

    Onderhoudsovereenkomst

    Op dit formulier kan je terecht met al je vragen over jouw onderhoudsovereenkomst.

    Opgelet: dit formulier is enkel bedoeld voor klanten met een bestaand contract of offerte. We vragen je daarom om je contractnummer in te vullen. In dit artikel leggen we je uit waar je het contractnummer op je offerte terugvindt. 

    Heb je nog geen contract of offerte? Vraag dan eerst een offerte aan via dit formulier.

    Je contractnummer begint met een jaartal gevolgd door 4 of 5 cijfers vb 2025 / 12345. Enkel de cijfers na het jaartal zijn voldoende.
    Waarmee kunnen wij je helpen?
    helpdesk voor klanten

    Advies nodig? Onze experten staan klaar om jou te helpen.

    Copyright 2021 © Alle rechten voorbehouden.